elo my frenz..

Luv u

Daisypath Anniversary tickers

Khamis, 23 Jun 2011

~SaKit KepaLa & MigRaiN~

KadaNg2 kita selalu rasa sakit kepala kan..tapi x semua sakit kepala tu dipanggil migrain..lau setakat sakit kepala biasa2 tu ok la,telan panadol dh ok..lau sakit pown 1 kepala..tapi lau migrain,kita akan rasa sakit kepala pada sebelah bahagian kepala saja..lau sy kena migrain selalunyer kepala sebelah kanan yg selalu sakit..
jom kiter usha2 ckit,ape punca migrain nie...Dalam kes normal, antara sebab-sebab migraine adalah:
  • alahan kepada sesuatu
  • cahaya yang cerah, bunyi bising dan bau tertentu
  • tekanan fizikal atau emosi
  • perubahan dalam waktu tidur
  • merokok atau terhidu asap rokok
  • tak makan
  • alkohol
  • haid
  • makanan yang ada MSG (contoh: aji-no-moto)
  • pening kepala
  • makanan lain seperti chocolate
  • cuaca
hari tu dah g cek gak kat doktor,nape saya asyik migrain jek...doktor ckp,mgkin sebab tekanan kerja kot..ye la kan,tugas kita sebagai cikgu zmn sekarang nie sgt2 mencabar..nk wat keje lg,mengajar lagi,nk mengadap perangai budak yg mcm2..memang sakit kepala...selain tu gak,doktor ader cakap,sy mungkin migrain disebabkan mata saya..sebab dokt cakap saya nie rabun..cek mata mmg sah ler saya nie rabun ckit(ckit je tau hikhikhik) sbb tu la saya selalu migrain..terutama mata sebelah kanan..dokt syorkan saya bt cermin mata..cermin mata sy dh bt tapi jarang pakai..x bez la,rs serabut jek..mcm ader sesuatu yg menghalang kat mata..tp bila dh sakit kepala,baru la saya pakai cermin mata tu..lau x sakit,sy wat x th jek hehhehehe...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

korang memang rajin menaip..terbaeekk..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...