elo my frenz..

Luv u

Daisypath Anniversary tickers

Jumaat, 27 Disember 2013

Menanti saat kontraksi



Antara debaran paling dinantikan oleh ibu hamil yang sudah berada di akhir kehamilan adalah sakit kontraksi. Dalam proses kelahiran yang sebenar, kesakitan yang dialami bermula di bahagian atas abdomen kemudian merebak ke seluruh abdomen dan ibu turut mengalami sakit belakang.

Ibu digalakkan mencatat setiap kontraksi yang dialami di atas sekeping kertas. Bagi kontraksi sebenar, jarak masa antara satu kontraksi dengan kontraksi berikutnya adalah tetap dan semakin lama semakin kerap. Sebagai contoh, 10 minit, lapan minit, lima minit dan sebagainya.

Namun, jika mengalami kontraksi palsu, jaraknya tidak tetap iaitu jarak antara kontraksi pertama ialah 10 minit kemudian dua minit dan menjadi lapan minit.

Jika kontraksi masih belum dirasakan, cuba amalan berikut:

*Makan makanan berempah. Makanan ini dikatakan baik terutama jika kehamilan anda melebihi tarikh jangkaan bersalin. Ia dapat merangsang usus yang akan mencetuskan sakit kontraksi.

*Hubungan intim. Air mani mengandungi prostaglandin. Hormon ini mempercepatkan proses kelahiran. Dalam sesetengah kes, ibu akan diberi prostaglandin sintetik untuk mencetuskan kontraksi.

*Kerap berjalan. Graviti yang berlaku sewaktu anda berjalan dapat menggalakkan kepala bayi turun dan menekan serviks. Malah dengan aktiviti berjalan, secara tidak langsung peredaran darah dan oksigen kepada bayi sangat bagus untuk dia kekal sihat sebelum dilahirkan.

*Rangsang putting. Biarkan suami anda melakukan rangsangan ini. Dengan mengurut puting payu dara, ia berupaya menghasilkan oksitosin yang dapat memulakan proses kontraksi.


sumber : https://www.facebook.com/pages/Tip2-kesihatan-khas-untuk-ibu-hamil

Ahad, 24 November 2013

Kerap membuang air kecil



ha...sepanjang mengandung nie mmg ini la aktiviti yg paling kerap sy wat...dok ulang alik tandas...search kat tenet,normal je rupanyer utk ibu mengandung...tp yg x bestnyer sbb air kecil nie pon leh mnyebabkan UTI..(ape dia UTI??baca la selanjutnyer kat bawah nie ek....) disebabkan UTI nie la sy terpaksa ditahan kat wad hr tu....ok la, mari kiter tambah ilmu tentang "kerap membuang air kecil" nie...


Mengapakah saya perlu kerap membuang air kecil semasa saya hamil?

Kerap membuang air kecil adalah ciri-ciri utama kehamilan. Ini biasa berlaku terutamanya dalam trimester pertama dan ketiga. Malah, ia merupakan salah satu daripada tanda-tanda awal kehamilan yang biasa. Ia adalah sebahagian daripada perubahan hormon yang berlaku dalam badan anda. 


Apabila bayi dalam kandungan anda semakin membesar, badan anda akan mengeluarkan lebih banyak air kencing, tetapi pundi kencing anda pula semakin mengecut. Oleh itu, walaupun pundi kencing anda kosong, tekanan yang diterimanya akan membuatkan anda merasa seperti ia penuh. Anda akan mengalami perkara ini terutamanya pada hujung kehamilan apabila kepala bayi sudah turun dan bersedia untuk lahir. 



Anda juga mungkin mempunyai masalah mengosongkan pundi kencing, menyebabkan anda terpaksa pergi ke tandas berulang kali. 

Adakah apa-apa cara untuk mengurangkan berulang ke tandas?

Malangnya, tidak! Jangan cuba kurangkan jumlah air yang anda minum. Anda sepatutnya minum enam hingga lapan gelas minuman sehari, yang mana kebanyakannya sepatutnya adalah air. Pengurangan cecair boleh menyebabkan dehidrasi, dan anda perlu minum dengan banyak untuk membantu pengaliran nutrien kepada bayi anda. 


Anda boleh cuba minum hanya sedikit dalam masa satu atau dua jam sebelum tidur untuk mengurangkan berulang ke tandas pada waktu malam



Jika ini tidak berhasil, anda mungkin terpaksa bertahan sahaja untuk beberapa bulan lagi hingga bayi anda lahir. Anda boleh menganggapnya sebagai satu cara melatih diri untuk menghadapi cabaran selepas bayi anda lahir di mana anda mungkin tidak dapat tidur malam

Mungkinkah kerap membuang air menunjukkan apa-apa masalah?

Bincang dengan doktor anda jika:
  • Anda rasa sakit atau panas apabila membuang air.
  • Anda rasa hendak terkencing tetapi hanya beberapa titik sahaja yang keluar.
Anda mungkin menghidap jangkitan saluran kencing (UTI). Minum banyak air untuk mencairkan air kencing dan jumpalah doktor secepat mungkin. Anda mungkin memerlukan antibiotik untuk mengubati UTI. Jika tidak diubati, UTI boleh menyebabkan jangkitan buah pinggang, yang mana boleh meningkatkan risiko anda sakit untuk bersalin terlalu awal

Bilakah saya akan berhenti membuang air terlalu kerap?

Masalah ini akan berkurangan tidak lama selepas bayi anda lahir. Dalam tempoh beberapa hari selepas melahirkan, anda akan mengeluarkan lebih banyak air kencing, dan lebih kerap. Ketika ini, badan anda sedang membuang segala cecair tambahan yang terkandung dalam sistem darah anda semasa hamil. 


Selepas beberapa hari, keperluan untuk membuang air akan kembali seperti sebelum anda hamil. 



Sabtu, 23 November 2013

xtvt di awal cuti sekolah-wat lembaran kerja a-z

lorr...dh cuti sekolah ke??hehehehe
rasa macam tak cuti jek...sebabnyer....asyik dok terperap kat umah..nak berjalan2 rs malas hehehehe...incik suami je la yg selalu ulang alik kgnyer untuk mengerjakan kebun yang dh lama x diusik...cian incik suami...dh upah org utk jaga kebun tu tp mcm x djaga jek...sawit byk kna mkn ngan haiwan ekor pndek...getah yg kat tepi sungai pon dh x nmpak pokoknyer sbb dah sama tinggi ngan semak samun n lalang...tu yg incik suami lik utk mesin rumput,meracun n membaja....saya??cam biasa la..incik suami suruh dok umah..jg kesihatan..jg baby lam perut nie hehehehehe

dok terperap kat umah,apa lagi...dok bertenet la kejenyer..tp lau asyik btenet pon rs boring gak...last2 sy pon cube la utk rajin2kan diri sikit utk buat beberapa bahan bantu mengajar utk tahun depan....

wat yg simple2 jek
hahahaha...nampak berterabur ckit kan..biasa la...sy bdk br belajar hahahahaha.....lum siap lg tu....nak wat bbm nie kna ader mood kan....


Selasa, 19 November 2013

cara2 boleh bersalin secara normal



Cara ini bagi ibu-ibu yang disahkan boleh bersalin secara normal oleh doktor. Amalkan semasa mengandung anak pertama. 

1. Amalkan minum air kelapa semasa mengandung, lebih-lebih lagi bila di akhir kehamilan

2. Boleh gunakan teknik hypnobirthing sepanjang kehamilan. Berbual dengan bayi dan diri sendiri agar mudah melahirkan.

3. Dapatkan ketenangan fikiran semaksima yang mungkin di akhir kehamilan

4. Bagi suami, maafkan semua dosa isteri

5. Sibukkan diri dengan membuat kerja rumah.

6. Bersetubuh dengan suami lebih kerap di hujung kehamilan.

7. Banyakkan berjalan sehingga saat-saat terasa hendak bersalin, selagi mampu . Bila tak mampu duduk tepi katil dan bongkokkan badan ke depan. Pergerakan yang banyak menyebabkan kontraksi berlaku.

8. Baca ayat-ayat al-quran semasa terasa sakit hendak bersalin seperti ayat kursi. Paling mudah ucapkan subhanallah berulang-ulang.

9. Cuba untuk buang air kecil dengan kerap kerana pundi kencing yang tidak penuh akan memudahkan kepala bayi keluar.

10. Gunakan teknik meneran yang disarankan doktor. Salah satunya seperti di bawah :

1. Berbaringlah dengan lutut berlipat dan kedua kaki dibuka.
2. Angkat kepala, dagu cecah dada.
3. Mata pandang perut (digalakkan tutup mata)
4. Tangan pegang buku lali kaki
5. Masa teran jangan keluarkan suara.
6. Masa teran jangan angkat punggung.
7. Baca bismillah atau apa-apa doa yang terlintas difikiran.
8. Tarik nafas dalam-dalam, tutup mulut dan teran (bayangkan kita nak beri oksigen pada baby) .

Semoga kelahiran berjalan dengan lancar, tahap kesakitan dalam kawalan dan tempoh kesakitan tidak terlalu panjang.


sumber dari https://www.facebook.com/senanghamil

Isnin, 18 November 2013

masuk wad lagi


071113 Khamis
pagi tu g klinik sbb rs x larat...cek ngan dokt, dokt suruh admit ke ABC( Alternative Birthing Center ) sbb kna wat urine test n nurse nak cek kontraksi. g ABC tu nurse cek, yup...mmg ader kontraksi.. 1:10:15 sec...tp sy ckp ngan nurse xnak msuk wad sbb ptg tu sy kna g lipis sbb sok ader exam...nak taknak terpaksa la nurse lepaskan. nurse ckp,lau terasa sakit terus g mane2 klinik or hospital bdekatan...ok nurse.....petang tu sy ngan suami pon gerak la ke kuala lipis...

081113 Jumaat-101113 Ahad
kul 2 pagi dh terasa panas badan nie...rsnyer mcm demam jek...tp wat x tau je la terus smbung tdo...terjaga kul 5 pagi..rasa badan mcm makin panas..suami pon ckp,kna anta g emergency nie..takut ape2 jd kat baby nant bab perut pon asyik mengeras jek....g emergency Hospital kuala Lipis,terus dorg srh g cek kat wad bersalin. g masuk sane,cek suhu mmg sah sy demam..pastu nurse cek denyutan jantung baby n cek kontraksi..memang ader...masuk lak doktor..adoyaiiii doktor lelaki..x sukenyer sy...doktor cek,pastu dokt x bg sy g ambik exam sbb dokt ckp bahaya..doktor takut nant sy lahir baby pramatang sbb kesihatan sy dan memandangkan ader kontraksi...nak taknak terpaksa la masuk wad...sepanjang hari jumaat tu sy mmg tidur je la kejenyer sbb mmg rs x larat...hari sabtu br ok ckit...demam pon dh kurg tp doktor tetap x bg discaj lagi sbb dokt msh nak wat pemantauan...x kisah la,yg penting baby sihat...terima kasih kat incik suami yang sentiasa menemani saya dan memberi kata-kata semangat...cayunQ incik suami...
hari ahad tu lambat plak doktor melawat wad...mgkin byk kes kot...sy dh tak sabar rsnyer nak discaj hehehehehe lepas cek ngan doktor tu sy pon leh discaj...seronok rsnyer...
tapi saya memang puji la ngan nurse2 n doktor kat wad kenanga 5B Hospital Kuala Lipis....dorg memang terbaek..layanan yang mesra dan perkhidmatan yang terbaek...thanx ya...

shian kan...dtg lipis nak ambik exam,last2 x pat ambik exam tp kna tahan wad plak...nasib badan..mungkin ader hikmah disebaliknyer...

Selasa, 22 Oktober 2013

~susu utk baby~

akhirnya......



saya jumpa jugak susu yang serasi dengan tekak nie...sebelum nie dah cuba mcm2 susu tp sume xleh telan....mnum jek kompom muntah.....last2 suami suggest mnum susu frisomum...mula2 tu pk gak nk beli ke tak bab harge nyer leh thn gak..lau beli tetiba x serasi ngan tekak, tak ke membazir jek...heheheheh last2 beli jugak la...sbb pk utk baby....

 minum...minum....minum....

eh...serasi lak ngan tekak...lgsung xder rs nk muntah pon....nmpak gayanyer, nie je la susu yg serasi ngan tekak....syukur sgt...akhirnyer ader gak susu utk baby lam perut nie hehehehehe....

mekacih kat incik suami sbb sntiasa survey ngan kwn2 tnya susu pe yg kwn2 nyer mnum...
 

Ahad, 6 Oktober 2013

Memandu Ketika hamil


Hari ini, tugas memandu kereta seolah-olah satu kemestian kepada semua wanita. Biarpun mengandung, wanita tetap memandu kereta kecuali ada pilihan lain iaitu suami yang memandu.

Kita sedia maklum, keadaan fizikal ibu hamil kadang kala menyebabkan ketidakselesaan semasa memandu. Namun tiada masalah bagi ibu hamil untuk memandu selagi dia mengelakkan risiko yang boleh membahayakan dirinya dan bayi dalam kandungan.

Mungkin tip berikut boleh dijadikan panduan kepada ibu hamil semasa memandu kereta.



Trimester pertama

Kebanyakan ibu mengalami morning sickness di awal kehamilan. Badan menjadi kurang bermaya, lesu, mudah sakit kepala, loya dan muntah. Jika tidak berdaya untuk memandu minta bantuan orang lain.

*Pastikan anda makan sebelum mula memandu. Perut yang kosong dan lapar memudahkan rasa mual

*Pastikan ada bekalan gula-gula berangin, buah atau chewing gum yang boleh mengurangkan rasa loya terutama dalam keadaan jalan sesak.

*Jangan lupa bekalan air minuman yang boleh melegakan rasa loya.

*Bagi ibu yang mudah muntah, sediakan beg plastik untuk saat kecemasan jika termuntah.

*Sekiranya tiba-tiba rasa mual dan hendak termuntah, segera perlahankan kereta dan berhenti di tempat yang selamat untuk melegakan diri seketika.

*Jika tiba-tiba keadaan anda makin teruk ketika memandu, jangan teruskan pemanduan. Hubungi suami atau kawan-kawan untuk datang membantu.



Trimester kedua

*Sekiranya bercadang memandu untuk jarak yang jauh, dapatkan pemeriksaan kesihatan daripada doktor terlebih dahulu. Sebaiknya jangan memandu bersendirian.

*Berhenti rehat sekiranya rasa sakit pada tulang belakang kerana duduk terlalu lama.

*Rasa ngilu atau kebas yang dialami di bahagian kaki boleh mengganggu pemanduan. Berhenti di tempat yang selamat dan berjalan seketika untuk menghilangkan penat.



Trimester ketiga

*Perut yang semakin besar membuatkan pemanduan semakin kurang selesa. Letak bantal kecil bagi memberi keselesaan di bahagian belakang pinggang.

*Elakkan perut terlalu rapat dengan stereng, selaraskan kedudukan anda tetapi pastikan kaki mencapai pedal minyak dan brek.

*Sekiranya mengalami kontraksi kecil, berhentikan kereta di tempat selamat. Turunkan tempat duduk agar dapat berbaring dan berehat seketika sehingga rasa kontraksi hilang. Jika tidak hilang, dapatkan bantuan orang lain untuk mengambil anda.

Sebaiknya apabila kandungan masuk tujuh bulan ke atas, ibu dinasihatkan tidak memandu kerana berisiko tinggi kepada diri sendiri dan bayi. Minta bantuan suami untuk menghantar anda ke tempat kerja.

Selasa, 24 September 2013

Bagaimanakah pergerakan bayi saya dari minggu ke minggu?

Anda tidak akan dapat merasai kesemua pergerakan bayi anda. Sesetengah pergerakan berlaku sekejap sahaja dan tidak sempat untuk anda merasainya. Anda lebih berkemungkinan merasai pergerakan-pergerakan yang berlangsung lebih daripada beberapa saat. Berikut ialah panduan mengenai pergerakan apa yang dijangka anda boleh merasanya dan bila:

~ Dari minggu ke-20 hingga ke-24

Aktiviti bayi anda akan bertambah secara beransur-ansur dari minggu ke minggu. Ketika ini, anda akan menyedari bahawa bayi anda lebih aktif pada siang hari di mana dia banyak membuat pergerakan menendang dan balik kuang (somersault).

~ Dari minggu ke-24 hingga ke-28


Anda mungkin mula menyedari apabila bayi anda mengalami sedu. Apabila ini berlaku, anda akan rasa seperti tersentak-sentak. Karung amnion (ketuban) anda pada ketika ini mengandungi sebanyak 750ml cecair yang membolehkan bayi bergerak secara bebas. Anda juga mungkin menyedari bahawa dia akan terkejut apabila mendengar bunyi kuat secara tiba-tiba.

~ Pada minggu ke-29

Bayi anda akan mula membuat pergerakan kecil yang lebih mantap, disebabkan dia sekarang dalam keadaan agak terhimpit dalam rahim anda.

~ Pada minggu ke-32
 

Anda mungkin menyedari pergerakan bayi anda memuncak ketika ini. Selepas ini, jumlah pergerakan yang anda rasa akan berkurangan. Ini adalah normal kerana dia tidak mempunyai banyak ruang untuk bergerak.

~ Mulai kira-kira minggu ke-36

Pada masa ini, bayi anda akan menetapkan posisinya dengan meletakkan kepala ke bawah. Ini berlaku terutama sekali bagi kehamilan pertama kerana otot-otot abdomen dan rahim anda masih kuat dan dapat mengekalkan kedudukan tersebut.

Pergerakan utama yang anda akan rasa pada peringkat ini ialah pukulan tangan dan kaki bayi, dan dia juga akan membuat tendangan kuat yang agak memeritkan pada tulang rusuk anda.

Sekiranya ini bukan kehamilan anda yang pertama, otot abdomen anda tidak begitu kuat lagi dan oleh itu bayi anda akan sering mengubah posisinya sehingga tiba tarikh anda dijangka bersalin.

~ Dari minggu ke-36 hingga ke-40

Badan bayi kini lebih besar dan pergerakan memusing akan berkurangan. Sekiranya bayi menghisap jari dan jika jarinya terlucut, anda akan merasa pergerakan yang pantas dan perit. Ini kerana dia sedang memusingkan kepalanya ke kanan dan ke kiri untuk mencari jarinya semula!

Dalam tempoh dua minggu sebelum kelahiran bayi, pergerakannya semakin kurang dan kadar pembesarannya juga akan menurun sedikit. Ini semua adalah perkara biasa dan anda tidak perlu bimbang.

Sabtu, 21 September 2013

baby kembar yang comey

jom rilex2 layan gmbar2 baby kembar nie...baby2 kembar nie ank kpd pak ngah n mak ngah...sy lau time lik kampung mest ambik slh sorg baby kembar nie bwk ke rumah mak hehehehe slalunyer sy ambik c abg la sbb c abg x byk ragam..lau c adik,byk ragam ckit..hehehehe





ini la c abg nyer....

c baby kembar yg suka main kaki n gigit kaki...yg sorg tu c adik mulat yg jeles ngan baby kembar heheheh


semester 5 yang tensen....


huh...tensen giler rsnyer semester 5 nie....
sem nie mmg sy dlm mood yg xnk blajo...serabot rsnyer....
esaimen seni yg paling bosannyer bab kena wat gune AI....benci betol la....
dah la esaimen lg, folio lagi....
adoyaiiiiiiii...
bukan tu jek sbnarnyer...
sume subjek sem nie mmg x best...
bosannnnnnnnnnnnnnnn.........

Jumaat, 13 September 2013

10 info tentang bayi...




10 INFO TENTANG BAYI YANG ANDA TIDAK TAHU

1. Sekitar usia 3 bulan, bayi mula menelan air ketuban dan mengeluarkannya kembali sebagai air kencing. Ini untuk melatih sistem pencernaan dan perkumuhannya.

2. Bayi boleh menangis sejak di dalam perut lagi. Sekitar usianya 3 bulan, peti suara sudah mula terbentuk dan bayi sudah mula menangis tetapi dalam diam.

3. Seawal usia 4 bulan, bayi mula meneroka ruang di sekelilingnya. Dia mula bermain dgn tali pusatnya, menghisap ibu jarinya sendiri, berenang-renang, menendang sekelilingnya dan berpusing-pusing di dalam kantungnya. Tetapi lazimnya ibu yang baru pertama kali hamil tidak akan menyedari pergerakan bayi sehigga usianya 5 bulan.

4. Ketika usianya memasuki 4 bulan, bayi akan mula tersedu untuk melatih sistem pernafasan. Bila bayi tersedu, ibu dapat merasakan getaran halus atau denyut halus di perut.

5. Pada usia 5 bulan, bayi mula memberi reaksi kepada bunyi di luar perut ibunya dan akan menutup telinga dengan tangannya sendiri apabila mendengar bunyi kuat.

6. Sekitar usia 6 bulan, memori bayi mula terbentuk dan bayi dapat mengingati dan mengenali suara ibu bapanya dan mula meneroka anggota tubuh badannya.

7. Seperti kita, bayi di dalam perut juga bermimpi seawal usianya 7 bulan. Aktiviti bermimpi ini akan melatih perkembangan otak bayi.

8. Apabila otaknya sudah terbentuk, bayi akan dapat merasai kesakitan sejak di dalam rahim lagi. Apabila ibu tertekan atau stress, emosinya juga terganggu dan menyekat perkembangan mentalnya. (Sangat setuju...)

9. Sebaik sahaja deria rasanya terbentuk, bayi juga dapat merasa makanan yang dimakan oleh ibunya dan boleh mengerutkan dahinya dan memuncungkan mulutnya sebagi reaksi kepada rasa pelik makanan yang dimakan oleh ibu.

10. Sebaik sahaja lahir, pertama kali bayi membuka mata, anak matanya akan membesar untuk menampakkan kecomelannya untuk memikat hati orang di sekeliling terutama ibu bapanya. Sebab itulah bayi nampak comel

Khamis, 12 September 2013

cara-cara boleh bersalin secara normal




Cara ini bagi ibu-ibu yang disahkan boleh bersalin secara normal oleh doktor. Amalkan semasa mengandung anak pertama. 

1. Amalkan minum air kelapa semasa mengandung, lebih-lebih lagi bila di akhir kehamilan

2. Boleh gunakan teknik hypnobirthing sepanjang kehamilan. Berbual dengan bayi dan diri sendiri agar mudah melahirkan.

3. Dapatkan ketenangan fikiran semaksima yang mungkin di akhir kehamilan

4. Bagi suami, maafkan semua dosa isteri

5. Sibukkan diri dengan membuat kerja rumah.

6. Bersetubuh dengan suami lebih kerap di hujung kehamilan.

7. Banyakkan berjalan sehingga saat-saat terasa hendak bersalin, selagi mampu . Bila tak mampu duduk tepi katil dan bongkokkan badan ke depan. Pergerakan yang banyak menyebabkan kontraksi berlaku.

8. Baca ayat-ayat al-quran semasa terasa sakit hendak bersalin seperti ayat kursi. Paling mudah ucapkan subhanallah berulang-ulang.

9. Cuba untuk buang air kecil dengan kerap kerana pundi kencing yang tidak penuh akan memudahkan kepala bayi keluar.

10. Gunakan teknik meneran yang disarankan doktor. Salah satunya seperti di bawah :

1. Berbaringlah dengan lutut berlipat dan kedua kaki dibuka.
2. Angkat kepala, dagu cecah dada.
3. Mata pandang perut (digalakkan tutup mata)
4. Tangan pegang buku lali kaki
5. Masa teran jangan keluarkan suara.
6. Masa teran jangan angkat punggung.
7. Baca bismillah atau apa-apa doa yang terlintas difikiran.
8. Tarik nafas dalam-dalam, tutup mulut dan teran (bayangkan kita nak beri oksigen pada baby) . 

Semoga kelahiran berjalan dengan lancar, tahap kesakitan dalam kawalan dan tempoh kesakitan tidak terlalu panjang.


Jumaat, 23 Ogos 2013

~ambik darah n mnum air gula~






22/08/2014
kena ambik darah n mnum air gula..
sebab nak cek ader kencing manis atau x...

selama nie lau dgr citer dr kwn2,bila kna mnum air gula tu rs mcm seram jek nak g mnum bab kwn2 ckp x sedap n xleh masuk lgsung...rs nak muntah....betapa teruknyer rasa mnum air gula...
sbb tu la bila doct sruh mnum air gula, rs mcm xnak g jek...tp lau x g xleh plak...jadi,nak xnak kena g jugak la...

pagi tu g klinik kat bhgn wad bersalin tgk2 dh ader org dh..bkn utk ibu mengandung jek,org yg ader diabetes,org tua,laki,pompuan sume ader...sib baik dtg awal...
mula2 nurse ambik darah dulu..pastu kena mnum air gula...sblm mnum tu sy motivasikan diri jap...
"think positif....n ingat utk kebaikan baby"
pastu terus mnum seteguk....habis......
rasa????ok jek...xder la seteruk yg kwn2 cakap...biasa jek rsnyer....
ader yg mnum sblm sy pon msh x hbs2 lg,dorg pelik cmner sy leh cepat habis....hehehehee..
ader sorg tu lg best...dia mnum air gula tu dia selang ngan mnum air mineral...boleh ke camtu???
ermmm...bia la dia...yg penting sy x wat cmtu.....

ape2 pon,pasni lau kna mnum air gula lg,sy x kisah la...sebab xder la teruk sgt rsnyer....yang penting...
thin positif...n untuk kebaikan baby......




Selasa, 20 Ogos 2013

~akhirnya...baru tau..~


akhirnya...
20/08/2013-selasa
dah scan...
kandungan baru 17 minggu bersamaan 4 bulan 1 minggu...
due date 24/01/2014

lau tgk hasil scan td mmg x puas aty pon...biasa la,mesin scan klnik tu...bukan nampak imej sgt..lau pergi kat Klinik Feisal tu lg bagus..boleh nampak dengan terang dan jelas babynyer...leh nmpak kepala,badan,kaki,tangan,jari.....leh nampak jantung tu berdenyut2...
tapi kat klinik kesihatan td,lsung x nmpak ape pon...nampak bulat2 jek...doct tnjuk jantung pon x jelas...x nmpak ape pon tp sbb nak jg aty doct,sy ckp ye je la..harap2 klinik kesihatan tu tukar la mesin scan yg baru...dh uzur sgt dh gayanyerr....

yang x best doct suruh minum air gula hr khamis nie....eeeiiii...tu la benda yg sy nk elakkan tp kena jugak...terpaksa la lewat ke sekolah...dah la skolah jauh,nant x pasal2 kna ambik CRK jugak la...dh la tahun nie sy x gune lgsung CRK sy...sayangnyer nak gune...

ermm...ape2 pon,demi baby...x kisah la..buat je la....
yg penting baby normal dan sihat...


Isnin, 19 Ogos 2013

adoyaiiii tab owh tab

nk mula mnulis n3 gune tab tp tab nie wat hal plak...
xleh nk upload gmbar....
mcm2 hal la tab nie...

sebenarnyer bkn slh tab tp slh line
hehehehee

gune tab incik suami yg mgunakn celcom.....
mmg teruk giler line celcom nie..
ngalahkn sipot sedut.....

xpe la...pasnie guna lappyku yg comel n chubby tu je la
br puas aty mao menaip....

Ahad, 18 Ogos 2013

~bila nak bayar hutang?~





sakit aty kan biler org pndai pinjam duit kiter tp x reti2 nak bayar balik...

ader la sorg kwn sy nie,pnjam duit sy..mmg la x banyak pon...kiter nie kesiankan dia sbb dia ckp dia nak byr kete dia bab bulan tu x dpt nak byr...sbb bln tu dia byk kena outstation n kna gune duit byk sbb tu x dpt nk byr duit kete dia...kiter nie sbb kwn dlm kesusahan kita tlg la dia..dia janji dia akn byr sikit2...ok la x kisah pon....tp skrg nie dh setahun dia pnjam duit sy,msh x byr2 lagi wpun sikit...kononnyer dl ckp nak byr ckit2...tp sampai skrg lgsung x bayar..

bukan jek x bayar,kiter msg dia pon dia buat x tau jek...kdang2 rs nak mention jek nama dia kat wall fb tu bia dia ingt sikit yg dia ader utang ngan kita tp kita xla sekejam tu lagi..kita sedar awk tu kakitangan kerajaan..nant lau sy wat camtu,teruk la awk sbb bos awk ader lam frenz list sy...

yg kita rs sakit aty lg tu, dia beli hset mahal,beli motor,beli kamera,mampu sgt...tp xkan la bayar utang sy nie langsung x bleh???dah la tu,byk kali dh kakitangan kerajaan nie dpt bonus n kenaikan gaji..xkan x ingt nak byr utang kot...ingat la sikit,org lain pon ader ms susah jugak tau..bukan awk sorg jek....

org yg pnjam duit sy nie dia seorg kakitangan kerajaan..kerja plak kat jabatan yang kononnyer membantu masyarakat la...tp,dia sendiri yg menipu masyarakat sendiri....ader jugak org mcm nie..teruk betul..

sampai skrg rs dh buntu dh mcm mana caranya nak minta balik duit kita tu...agknyer sy mmg patut bgtahu kat bos dia kot xpun mention jek nama dia lam fb...bia dia ingt sikit nak bayar...

psstt : biler org dh percaya kat awk,jgn la mengkhianati kepercayaan org....bila skali org x pcaya dh,selama-lamanyer org xkan percaya..remember..what u did, u get back....

Sabtu, 17 Ogos 2013

~pregnant berapa bulan?~



"ngandung dh bpe bulan???"
 
soklan yang biasa ditanya apabila kita mengandung...
jawapan saya....

"entah la..sy pon x tau...ms sy preg lam 16 week tu dokt ader scan..pastu doct cakap saiz baby mcm bkn 16week tp mcm 13week jek..."

org yg btanya pon akn bertanya lagi....

"aik...xkan x tau kot..kira dr last period tu la.."

hangin gak biler dgr org ckp mcm tu..mcm la kiter nie x tau nak kira kan..n mcm la nurse yg wat buku dl x tau kira kan....hampeh punyer soklan....
tp sy jwb semula lam ayat yg penuh sopan santun wpun lam aty rs mao marah...

"sy nie jenis period x teratur..dr sebelum kwen lg sy mmg period x teratur..kdg2 dua bulan sekali period...bkn period tiap2 bulan...sbb tu yg menjadi kemungkinan kiraan kehamilan tu jd x betul sbb kira dr last sy period bln 3...."

oooooooooooooooooo.....mcm tu...
puas aty kan....
xpe la..minggu depan nie..20/08/2013 nie dokt akn scan lagi utk mengenalpasti sy preg bpe minggu dah...x sabar rasanyer....

lepas nie baru la sambung semula aktiviti kira mengira minggu pembesaran baby lam perut nie...

Khamis, 15 Ogos 2013

~Asal Usul Suku Kaum SEMELAI~

 SEMELAI????
saya la tu..sy merupakan orang asli suku kaum semelai....dok best2 mengusha "orang asli semelai" kat mizz google,tetiba sy terjumpa lak artikel nie..agk menarik..so sy sj nk kongsikan lam blog sy..memandangkan nie pon asal usul suku kaum sy sendiri...cume berita nie dh lama dh..bab penulis berita nie pon tulis ms tahun 1998...skrg nie perkampungan org asli semelai dh berubah dh..ape2 pon,mari kiter sama2 membaca ye....

sumber : Utusan Online
Arkib : 24/05/1998

SEMELAI bunyinya seperti sejenis tumbuhan atau mungkin salah satu seni budaya sukuan etnik tempatan. Tetapi ia sebenarnya tidak ada kaitan dengan kedua-dua perkara tersebut. Sebaliknya Semelai adalah nama salah satu suku kaum dalam pecahan kumpulan masyarakat Orang Asli Melayu - Proto.
Asal-usul kaum Semelai ini pula dikatakan wujud hasil gabungan dua pasangan bersaudara dari kelompok suku Temoq dan Semaq Beri yang terselamat daripada serangan buas seekor harimau yang digelar Petaling Juntai.
Dua saudara lelaki Temoq (Sitam dan Siler) serta dua adik-beradik wanita Semaq Beri (Itang dan Iler) ditakdirkan bertemu ketika kedua-dua bersaudara itu bersembunyi daripada serangan Petaling Juntai di pondok sebuah kampung pinggir Sungai Serting.
Namun, kedua pasangan adik-beradik berkenaan kemudian mengahwini satu sama lain dan hidup berkeluarga setelah mereka berjaya memerangkap dan membunuh Petaling Juntai.
Dari situ, wujudlah kelompok suku kaum Semelai yang hidup mereka kini tinggal bertaburan di sekitar kawasan Tasik Bera dalam daerah Temerloh di Pahang, yang jauh tersisih dari pembangunan dan kemajuan moden.
Mengikut perangkaan Jabatan Hal Ehwal Orang Asli (JHEOA) pula, kaum Semelai kini berjumlah sekitar 1,260 orang yang melibatkan 238 keluarga. Program Rancangan Pengumpulan Semula (RPS) yang dikendalikan oleh JHEOA bagaimanapun telah menghimpunkan mereka dalam satu kawasan khas dalam zon penempatan dan perlindungan Orang Asli di bawah projek Pengurusan Bersepadu Tasik Bera kelolaan kerajaan negeri Pahang melalui perunding profesional dari Wetlands International.
Jika anda menghilir atau menyusuri Sungai Bera dari jeti Bera ke kawasan tasik, pasti akan terjumpa pondok bertiang tinggi di tengah-tengah atau di tebing sungai yang berserabut dengan tali dan jaring yang dinamakan tapuk dan jermai.
Tapuk merupakan pondok kecil yang dibina di tengah-tengah sungai manakala jermai pondok yang dibina di tebing sungai bagi tujuan menangkap ikan.
Pondok-pondok berkenaan bertindak sebagai tempat menyokong jaring atau pukat yang dipasang di permukaan sungai. Kedua-dua peralatan menangkap ikan itu antara pengenalan mengenai corak hidup suku kaum Semelai untuk menampung anggota keluarga.
Ikan-ikan yang menjadi habuan suku Semelai melalui pemasangan tapuk dan jermai termasuklah lampam, toman, tapah, kelah, sebarau, tenggalan dan jelawat.
Tetapi operasi penangkapan ikan menggunakan peralatan tradisi Semelai ini hanya dihadkan kepada mereka yang mendapat lesen daripada Jabatan Perikanan sahaja. Ini bertujuan untuk mengelak kepupusan sumber ikan di sungai dan Tasik Bera.
Meskipun tersisih dari kemodenan, pembangunan moral dan pendidikan kaum Semelai tidak pernah terabai. Sekolah Kebangsaan Iskandar yang mempunyai lapan kelas dari tahun satu hingga lima beroperasi sejak tahun 1996 dengan 14 tenaga pengajar adalah bukti keprihatinan kerajaan untuk masyarakat itu.
Sesetengah daripada anak-anak Semelai ini pula dihantar ke sekolah Sungai Dua di Bentong, Karak atau di Bahau, Negeri Sembilan. Malah, sehingga kini tiga anak kaum Semelai telah berjaya melanjutkan pelajaran ke institusi pengajian tinggi .
Manakala kelaziman menjadikan sumber hutan dan hidupan air sebagai sumber kehidupan juga sudah berkurangan. Sebaliknya mereka telah memiliki sumber pencarian tetap yang lebih terjamin sama ada menoreh getah mahupun kerja-kerja di ladang kelapa sawit.
Sementara pemilihan Tasik Bera sebagai kawasan tanah lembap berkepentingan antarabangsa di bawah Konvensyen Ramsar yang dikendalikan oleh Wetlands International melalui Projek Pengurusan Bersepadu Tasik Bera sejak tahun 1994 pula membuka satu lagi sumber pendapatan untuk kaum Semelai.
Melalui projek bersepadu ke arah mengekalkan kepentingan alam semula jadi dan tanah lembap, Tasik Bera turut menjadi destinasi dalam perkembangan ekonomi pelancongan asli kepada pengunjung dan pencinta alam.
Ini menjadikan kepentingan Tasik Bera dan kekayaan sumbernya dapat dieksploitasi sama untuk keperluan kaum Semelai sebagai daya tarikan pelancong.
Sekali gus membentuk dan menghidupkan semula kerja kraftangan wanita Semelai seperti anyaman bakul dan tikar di samping peralatan memburu oleh kaum lelaki sebagai sumber pendapatan bagi penghasilan tambahan yang mampu menampung kehidupan.
Sementara itu kemahiran kaum Semelai terhadap selok-belok laluan Tasik Bera pula memberi tugas penting sebagai jurupandu melalui penyediaan perkhidmatan bot berkuasa rendah untuk membawa pelancong menikmati kesegaran tasik.
Selain itu, kekayaan budaya tradisi Semelai juga turut menjadi agenda untuk mencorakkan kehidupan baru selaras dengan perkembangan Tasik Bera sebagai salah satu pusat kegiatan ekopelancongan setempat.
Amalan adat pepatih dengan melakukan tradisi berkhatan ke atas kaum lelaki sebagaimana masyarakat Melayu antara salah satu keunikan Semelai selain pelbagai seni budaya lain termasuk tarian burung buai, jambul cip-cip dan jindrai yang kini dijadikan sebagai salah satu 'menu' untuk pengunjung ke Tasik Bera.
Kini terdapat lima buah perkampungan Semelai di Tasik Bera iaitu Kampung Putat, Baapak, Gau, Jelawat dan Lengut atau Kuin yang mula menerima kemasukan arus kemajuan pembangunan. - Oleh WAN RAHIMAH WAN DRAMAN


Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=1998&dt=0524&pub=Utusan_Malaysia&sec=Rencana&pg=ot_04.htm#ixzz2c2GWAyRP 
© Utusan Melayu (M) Bhd

Rabu, 14 Ogos 2013

~ Pantai Penyabung, Endau ~


 cuti-cuti cuci mata.....

lokasi : Pantai Penyabung, 
           Endau 
           Johor Darul Takzim.


 





Jumaat, 9 Ogos 2013

~ i'm pregnant??~


sambungan........
camner sy tau sy pregnant???
hehehehehe

masa cuti sekolah bln 5 hari tu,abg sy yg dok selangor tu balik kg...kakak ipar sy ckp la yg dia dh ngandung...wahhhhh bestnyerrrr......dah 8 tahun dorg tgu utk dapat ank kedua,akhirnyer berhasil gak...nie N3 akak ipar sy kat blognyer...klik disini.....

sy pun biler dgr citer akak ipar sy tu,sy terus jd excited..terus terfikir nak test ader sangkut ke tak....esoknyer,awal2 pg buta kul 6.00 pagi sy test....
jeng...
jeng...
jeng....
dua line....wahhhhhhh......epynyerrrr......i'm pregnant....seronok yg x terhingga....rs cam x caye...disebabkan rs x caye,sehari tu 3x sy test lagi tau..sib baik sy memang beli byk pregnancy test tu..so bleh la test byk kali....pagi..tengah hari..petang...sy test sume double line....seronok yang tidak terhingga...


Sabtu, 3 Ogos 2013

~key-sah saya-tanda awal pregnant~


tanda2 awal pregnant bagi saya????ermmmmm.....

yang pastinyer tanda2 awal tu bkn ader pd saya tp pd incik suami...orang slalu cakap,tanda2 awal pregnant mest kiter akn rs loya la,pening la,muntah2 la,mengidam la n macam2 lagi la....ha..sume tu memang kena kat incik suami saya....kesian incik suami....

mula tanda2 nya ms hujung bln 4 n awal bulan 5..ms tu sy sj je mls nak cek gune pregnancy test tu..bkn pe,sbb ms tu sy nk fokus pd exam semester 4..lgpun sj je mls nk cek bab sblm nie slalu cek tp satu bar jek..tu yg jd mls ckit nak cek...kiter sambung lik citer kiter,di hujung bln 4 n awal bln 5 tu, incik suami sy memang ader menunjukkan tanda2 awal sy pregnant sebab incik suami tetiba jek suka n selera mkn benda2 masam...mkn buah salak la,buah asam paya,buah kelubi..tp incik suami sy ckp,x masam pon..peliknyerrr...pdhal bl sy makan,eeeiiiiiii masam giler....pastu di awal bln 5 tu agak kesian ckit la kat incik suami...sebab loya,pening,muntah2 yang teruk gak....sampaikan ms 16 Mei ketika sambutan hari guru,suami terpaksa MC sbb demam yang teruk...sy pon x dapat nk teruskan sambutan hari guru bl keadaan incik suami mcm tu...dlm aty ader terdetik gak,maybe adiah istimewa hari guru kot..tp sy berat aty lg nak wat pregnancy test tu...

tanda awal kehamilan kat sy lak???ermmm
dl sy x suker makan burger n sate tp tetiba sy rs nak n suka sgt mkn burger n sate..tiap kali g mkn kat luar mest sy oder sate..pelik gak ms tu tp wat x tau je la...ermmm...rsnyer tu je la kot...yg lain2 tu xde sgt hehehehehe

dah tu,mcm mane sy tau sy pregnant????nant sy sambung lagi citer nie ek hehehehehe.....


~cakkkk...muncul kembali~


elo sume....

lama dh x conteng2 kat wall nie..rs malas sejak diserang malware...skrg nie sy gune mozilla je la,dh x gune chrome dh....

ape citer terkini?????

jeng..jeng...jeng......

  • pointer sem 4 hari tu meningkat lagi...epy sgt2 hehehehehe
  • sekarang nie sy dah naik semester 5..tinggal lagi 3 semester jek untuk dihabiskan....rs x sabar nak hbskan PPG neyh....
  • citer terkini yang paling best.....i'm pregnant....seronoknyerrrr......hehehehehe.....

psssttt:::citer bersambung lagi hehehehehe.....
 

Ahad, 14 April 2013

~Malware???owhhh tidakkk~



DANGER...MALWARE AHEAD!!!!!

hampeh tol la...dh lama sy x bukak blog last2 jd camnie...ntah ape2...
nk bukak gune google chrome mmg dh xleh tp sib baik blh bkak ngan mozilla lagi...

sakit plak aty kiter.....

Khamis, 14 Mac 2013

pemantauan dr jpnP???


get ready......

bersedia untuk ape????

PEMANTAUAN DARI JPNP

adoyaiiiiii.....meeting tadi encik PPD mengumumkan skolah2 yang akn dipantau oleh PPD dan JPNP...setiap tahun mmg ader pemantauan tu..slalunyer skolah2 yang sy pergi mest terlepas dr pemantauan tu tapi kali ni nasib tak menyebelahi saya...kelas saya bakal dibuat pemantauan oleh pihak jabatan..perrhhhh....JPN tu bukannyer PPD..lau PPD ok lg,nie JPN yg dtg...rs ketar gak telinga mendengarnyer...hukhukhuk

lepas nie saya kena sentiasa bersedia...sy kena cepat kemaskini fail n hias kelas...banyak benda yang saya terlepas pandang...sy kena buat list nie supaya xder la yang tertinggal untuk dikemaskini....

rilex...rilex....cool beb..tenangkan diri..u can do it...go oyuki go...chaiyokkkk....


Sabtu, 9 Mac 2013

baucer buku 1 malaysia

hola...
hr neyh ader tutorial ke-3...
yg best hr neyh dpt baucer buku...
lau tahun lepas dpt RM200 jek tp taon neyh dh up dah...dpt RM250 plak...bestnyerrrr....
lau dulu x tau cmner nk hbskan baucer tu sorg2 tapi kali neyh x mcm tu lagi sebab incik suami sy memang suker kedai buku...so kami boleh la habiskan baucer buku neyh bersama2 hehehehe....



Isnin, 25 Februari 2013

~Semester 4 yg blurr~

serius.....
sem neyh mmg betol2 rs blur....x tao pown ape yg dipelajari..esaimen pon rs mcm ntah ape ntah...


uissshhhh..
x boleh camnie.....

sy kena kuatkan semangat...teruskan berusaha..kna maintain n naikkan pointer sbb dengar citer sape dpt pointer yg cemerlang x payah temuduga ms nak naik DG nant....penting tu...mls mao tmuduga2 neyh....

hrp2 sy dapat la maintain kan pointer skrg neyh...hrp2 makin naik la pointer sem neyh...



Sabtu, 23 Februari 2013

gambar instaplace

hola...
hr tu ader donlod instagram tp sy neyh x suke ngat ambik gmbar2 sendiri or gmbar org so x minat sgt la..pastu tetiba ternampak instaplace..wahhh mcm menarik..donlod gak...memang best..ambik gambar pemandangan pastu ader kuar nama tempat lak...mmg best ar..nie la antara hasil gmbar yg sy instaplace kan...hehehehe

sarapan pagi dengan incik suami...

pemandangan dari balkoni

sireh pinang dan org asli mmg x dapat dipisahkan kikikikikikiki


Ahad, 13 Januari 2013

~ adk beradik susu ~

hola...tgk gelagat budak berdua neyh..dorg nie adk beradik susu(betol rsnyer hehehe)...
sorg mata bulat sorg lg mata sepet hehehe 

adik mulat mcm nk tdo jek

cayunk nyer adk kat abg ek...

awish tetap cayunx kat biskut dia

ibu...tgk la kami...

awish wat mata bulat la kikikiki..

n3 1 4 2013

hr ke-13 br teringat mao update status n wish epy new year kikikikikiki


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...